Η Α.ΔΙ.Π.Π.Δ.Ε. βάσει της υποπερ. ιβ΄, περ. ι’, παρ. 4 του άρθρου 1 του ν. 4142/2013 συνέταξε και υπέβαλε προς τον Πρόεδρο της Βουλής και την Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων την Ετήσια Έκθεση του έτους 2022 για την ποιότητα στην Πρωτοβάθμια και την Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση με θέμα: «Εξετάσεις Διαγνωστικού Χαρακτήρα: Απόψεις και Προτάσεις των Εκπαιδευτικών» (ISΒN 978-618-84024-6-1). H Ετήσια Έκθεση αφορά στην καταγραφή και ανάλυση των απόψεων των εκπαιδευτικών σχετικά με τις Εθνικές Εξετάσεις Διαγνωστικού Χαρακτήρα που διενεργήθηκαν για πρώτη φορά στη χώρα μας στις 18 Μαΐου 2022. Απώτερος στόχος ήταν η διαμόρφωση συγκεκριμένων προτάσεων που αφορούν στη χάραξη εκπαιδευτικής πολιτικής από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων για παρεμβάσεις βελτίωσης της παρεχόμενης εκπαίδευσης στη Νεοελληνική Γλώσσα και τα Μαθηματικά.
Οι εξετάσεις διεξήχθησαν με τη χρήση εξεταστικού δοκιμίου που αποτελούνταν από ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής πολυτομικού τύπου με τέσσερις επιλογές, στις οποίες κλήθηκαν να απαντήσουν οι μαθητές της Στ’ τάξης Δημοτικού και της Γ’ Γυμνασίου από επιλεγμένα, κατόπιν στρωματοποιημένης δειγματοληψίας, σχολεία. Συγκεκριμένα, οι εξετάσεις διενεργήθηκαν σε 554 Σχολεία, Δημοτικά (ΣΤ’ τάξη) και Γυμνάσια (Γ’ τάξη), όλων των τύπων όλης της χώρας, με τη συμμετοχή 11.411 μαθητών/-τριών. Η Α.ΔΙ.Π.Π.Δ.Ε προέβη στη διαμόρφωση σχετικού ερωτηματολογίου προς συμπλήρωση από τους εκπαιδευτικούς των τάξεων που συμμετείχαν στο στρωματοποιημένο δείγμα των σχολείων, στα οποία και διενεργήθηκαν οι εξετάσεις. Τετρακόσιοι τρεις (403) εκπαιδευτικοί, που εκπροσωπούν μεγάλο μέρος των σχολείων του δείγματος συμπλήρωσαν το σχετικό ερωτηματολόγιο.
Η Α.ΔΙ.Π.Π.Δ.Ε., εκτιμώντας ιδιαίτερα τη συμμετοχή των εκπαιδευτικών και το αίσθημα παιδαγωγικής ευθύνης που επέδειξαν, κατέβαλε κάθε προσπάθεια να καταγραφούν στην Ετήσια Έκθεση όλες οι απόψεις, θετικές και επικριτικές, πλειοψηφικές και μειοψηφικές, ακόμη και απόψεις μεμονωμένων εκπαιδευτικών. Επιπλέον, στα κείμενα παράθεσης, ερμηνείας και σχολιασμού των απόψεων των εκπαιδευτικών συνήθως αναφέρεται ο αριθμός των εκπαιδευτικών που εκφράζει συγκεκριμένη κρίση ή πρόταση και συχνά παρατίθενται και αυτούσια αποσπάσματα θετικών, αρνητικών, πλειοψηφικών ή μεμονωμένων απόψεων, με ή χωρίς σχολιασμό, προς πληρέστερη παρουσίαση των απόψεων των εκπαιδευτικών. Οι εν λόγω κρίσεις και προτάσεις αξιοποιούνται κατά την ερμηνεία των δεδομένων και κατά τη διαμόρφωση προτάσεων για υποστηρικτικές παρεμβάσεις στα σχολεία. Επίσης, αξιοποιούνται και κατά την προετοιμασία των διαγνωστικών εξετάσεων της νέας σχολικής χρονιάς (2022-2023).
Η εν λόγω Ετήσια Έκθεση υποβλήθηκε στον Πρόεδρο της Βουλής (υπ’ αριθμ. πρωτ. 204/13-12-2022 διαβιβαστικό) και στην Υπουργό Παιδείας και θρησκευμάτων (αριθ. Πρωτ. 205/14-12-2022 διαβιβαστικό) και είναι διαθέσιμη στην ιστοσελίδα της Α.ΔΙ.Π.Π.Δ.Ε. http://www.adippde.gr/index.php/ektheseis